«БІЛА» або ПОЗИТИВНА
ПРОПАГАНДА — популяризація в журналістиці гуманітарних та демократичних цінностей,
здорового способу життя, наукового знання, навчальних програм. Ідеологами
"білої" пропаганди виступили американські вчені Гарольд Лассвелл
(1902-1978) і Уолтер Ліппман (1889-1974), які наполягали на тому, що
журналістика - це процес переконання, який іманентно присутній при
інформуванні. А відтак, журналістика мусить покладати нас себе обов'язок
пропонувати споживачам новин ідеали добра, справедливості, правди, демократії,
гармонійного співіснування з природою, ін.
ДАЙДЖЕСТ (англ. digest — стислий
виклад, резюме) — у сучасній журналістиці скорочений або повний передрук
матеріалів інших видань.
ІНФОТЕЙНМЕНТ (від англ. infotainment, від information -інформація і entertainment — розваги) — термін, який виник в англо-американській журналістиці на позначення такого методу подачі новин, у якому поєднані інформаційні та розважальні компоненти.
ІНФОТЕЙНМЕНТ (від англ. infotainment, від information -інформація і entertainment — розваги) — термін, який виник в англо-американській журналістиці на позначення такого методу подачі новин, у якому поєднані інформаційні та розважальні компоненти.
КЛЮЧОВІ СЛОВА — невід'ємний елемент онлайн-публікації, який полягає в позначенні певним
чином (великими літерами, курсивом, синім кольором) важливих для тексту слів,
за якими його можуть відшукати зацікавлені особи через пошукові системи.
КОМЕНТАР (від лат. соттепіагішп —
нотатки, пояснення, тлумачення) — роз'яснювальні або критичні міркування чи
витлумачення певних подій і фактів громадського, наукового, культурного життя.
Коментар пояснює зміст певної події, політичного чи історичного документа,
незрозумілі місця літературного чи публіцистичного твору.
ЛІД (англ. lead — керувати,
очолювати, займати перше місце, бути попереду; звідси й лідер — той, що йде
попереду) — короткий виклад журналістського матеріалу, що розміщується після
заголовку й перед основним текстом. Існує правило, згідно з яким матеріал,
довший за 100 рядків, мусить бути супроводжений лідом. Лід покликаний
репрезентувати читачам наступну статтю, привабити їхню увагу, але найважливіша
його функція -зорієнтувати читача в змісті матеріалу.
МАС-МЕДІА (від англ. mass media —
масовий посередник, від лат medium - середина, щось проміжне) — термін, який у
сучасному суспільстві використовується як синонім до понять
"журналістика" і "засоби масової інформації". Концепція
журналістики як мас-медіа передбачає використання органів масової інформації
для створення широкого комунікативного середовища, де ведеться жвавий діалог
між усіма частинами суспільства (політичними, соціальними, професійними,
національними, віковими, гендерними та ін.), сторони шукають порозуміння і
взаєморозуміння, де кожен учасник комунікації передбачає, що він має право
голосу й буде почутий усіма іншими.
ОНЛАЙН-ПУБЛІКАЦІЯ (від англ. on —
увімкнений і line — лінія) — спосіб буття текстів в Інтернет-журналістиці. На
відміну від паперової журналістики, онлайн-публікація будується у формі
складної моделі, основними складниками якої є авторський матеріал, читацькі
коментарі до нього, пояснення автора з приводу коментарів, нові відгуки
читачів. Маятник уваги може розгойдуватися між авторською й читацькою позиціями
до нескінченності. Можливість коментування — не тільки свідчення зворотнього
зв'язку, але й збагачення теми запропонованими читачами фактами, оцінками,
концептуальними розв'язаннями.
ПРЕС-РЕЛІЗ (англ. press-release —
випуск для преси) — документ, спеціально розповсюджуваний для співробітників
ЗМІ, що містить матеріали для термінової публікації.
РЕПОРТАЖ (від французького
reportage, що в свою чергу походить з латинського reporto — повідомляю) — один
з основних інформаційних жанрів журналістики, предметом якого є цікаві для
громадськості події дня. Автор повинен бути очевидцем, а ще краще - учасником
події.
РЕЦЕНЗІЯ (від лат. recensio —
розгляд, оцінка) — один з основних жанрів критики, що містить виклад змісту,
оцінку, аналіз та інтерпретацію, визначення сильних сторін і вад, зауваження та
пропозиції щодо поліпшення літературного, мистецького чи наукового твору.
СОКРАТИЧНИЙ ДІАЛОГ — метод обговорення певного питання на
засадах поваги співрозмовників один до одного і спільного пошуку істини. Назву
дістав на честь давньогрецького філософа Сократа (469-399 рр. до н. е.). Для
сучасної журналістики, яка дотримується моделі соціальної відповідальності й головною
метою якої є переведення конфліктів у план дискусії, надзвичайно важливо
володіти методом сократівського діалогу, залучати сторони до спільного пошуку
істини, шляхів розв'язання обговорюваних проблем.
ТАБЛОЇД (від. фр. tableau, від
лат. tabula — дошка і eidos — вид; деякі дослідники пояснюють походження
терміна від англ. слів compressed tablet — таблетка) — малоформатна газета, яка
оприлюднює сенсаційні повідомлення, дотримується розважальної стратегії у
поданні новин, відзначається надміром ілюстрацій, великими яскравими
заголовками, розрахована на невибагливих читачів, продається за невисоку ціну.
Таблоїд — один з різновидів масової преси.
Немає коментарів:
Дописати коментар